Kijk live TV Hattem   |    Luister live Radio Hattem
    Vragen/opmerkingen/nieuws insturen? Mail de redactie
Facebook | Twitter | Youtube | RSS
Vriend worden?



Klik hier

























   21-07-2017 - ‘Leefde Koning Willem I nog maar’  

Kanalen zijn meer dan rechte lijnen op de kaart. Ze zijn nauw verbonden met onze welvaart. In vijf afleveringen bespreekt het FD de economische betekenis en de toekomst van vijf bijzondere exemplaren. Deel 1: Het Apeldoorns Kanaal, van Dieren naar Hattem: 52 km water zonder scheepvaart.

De scene had niet misstaan in een roman van Thomas Rosenboom. In 2008 liet Rick Scholten, secretaris van de Stichting Apeldoorns Kanaal, onder luid applaus van de massaal toegestroomde plaatselijke bevolking zijn boot door een grote kraan van de ene naar de andere kant van de brug takelen. Het omslachtige transport was tevens een 'statement': door de vele lage en onbeweegbare bruggen is het niet mogelijk het 52 kilometer lange Apeldoorns kanaal te bevaren.

Scholten verhaalt over zijn huzarenstukje, staand bij de geheel gerenoveerde Hezenbergersluis, iets buiten Hattem. Bekend terrein voor de inmiddels 75 jarige ex-marconist op de grote vaart. Hier werd hij geboren in de sluiswachterswoning. De sluiswachter was zijn vader.

Sinds de commerciële scheepvaart in 1972 werd beëindigd, slagen achtereenvolgende bestuurders van provincies, gemeenten en waterschappen er nog steeds niet in te bepalen of pleziervaart nou wel of niet is toegestaan. En dat is nou net waar Scholten en de Stichting Apeldoorns Kanaal al jaren voor strijden: naast het kanaal terugbrengen in zijn oude luister vooral meer reuring en commerciële activiteiten toestaan. Maar dat gaat niet met een handvol bruggen waar nauwelijks een kano onderdoor past zonder dat de peddelaar een acute hernia riskeert.

De aanleg van een van de langste kanalen van Nederland begon in 1825. Dat ging niet zonder horten of stoten. Het idee was afkomstig van Koning Willem I, ook wel de Kanalenkoning genoemd. Het plan was niet geheel gespeend van eigenbelang. De koning zocht naar een manier om het vele hout vanuit Het Loo, waar hij woonachtig was, te vervoeren naar het zuiden. Potentiële investeerders vertrouwden het zaakje niet, waardoor de verlichte monarch annex grootgrondbezitter zich genoodzaakt zag het grootste deel zelf te betalen.

Hoe dan ook, enkele jaren later was het project gereed, inclusief vijf sluizen om het 12 meter hoogteverschil tussen Apeldoorn en Hattem te overbruggen. De Veluwe was ontsloten, of liever gezegd aangesloten op de rest van Nederland.

Bij Rick Scholten, die de laatste hand legt aan een boek over de geschiedenis van het kanaal, dwingt deze doortastendheid met terugwerkende kracht respect af: ‘Leefde Willem I nu maar. Hij zou een einde hebben gemaakt aan de bestuurlijke idiotie.’ De ergernis bij Scholten, wiens werk voor de stichting hem een koninklijke onderscheiding opleverde, is groot.

Tot 2015 zag het er nog redelijk zonnig uit. Na jarenlang praten, rapporten schrijven, en zelfs een onzalig plan bespreken om de hele boel maar te dempen en de A50 van Arnhem naar Zwolle eroverheen aan te leggen, leken alle partijen het eindelijk met elkaar eens. Intussen was voor meer dan € 20 mln een aantal bruggen en sluizen aangepakt, een begin gemaakt met de bodemsanering en honderden meters kade gereedgemaakt voor de aanleg van pleziervaartuigen.

De provinciale en waterschapsverkiezingen gooiden roet in het eten. De nieuwe bestuurders haalden een dikke streep door de moeizaam tot stand gekomen voornemens. Het bevaarbaar maken en onderhoud zouden te duur zijn. Het kanaal blijft - voorlopig - onaangetast.

Waanzin, luidt de conclusie van Scholten. ‘Ze geven tegenwoordig liever een ton uit aan fietspaden dan tienduizend euro aan cultureel erfgoed.’

Wie vandaag de dag langs het kanaal wandelt of fietst, verbaast zich over de rust en stilte op veel stukken. Houden zo, zou je zeggen. Maar het is de vraag of dit staaltje Randstedelijk denken overeenkomt met de wens voor economische groei op de vergrijzende en leeg lopende Veluwe.

Bron: FD.nl



Er zijn bij dit bericht nog geen reacties geplaatst!

Klik hier om een reactie te plaatsen:

20-07-2018: Vlieg met een Drone bij de Bieb

Voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar heeft Bibliotheek Noord-Veluwe dit jaar een heuse Drone-cup georganiseerd. Kinderen krijgen de uitdagende opdracht om een creatief parcours te ontwerpen met spullen uit de bibliotheek. Ze gaan in groepjes hindernissen bouwen, die tijdens de drone race worden gebruikt. Hoe moet de hindernis eruit zien, kan de drone wel door de hindernis, waar moet de drone landen?

Lees verder >>

25-07-2018: Ga mee op trekvogelexcursie!

Wie mee op zoek wil naar casarca’s en andere trekvogels gaat op woensdag 25 juli mee op trekvogelexcursie langs De Hoenwaard, het Algemene Veen en de Wiessenbergse Kolk. Deze gebieden zijn het noordelijkst gelegen bezit van Geldersch Landschap & Kasteelen. Ze liggen ten oosten van Hattem in en op de rand van het IJsseldal.

Lees verder >>

25-07-2018: Kinderspeeldag Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’

In en rond Boerderijmuseum ’de Bovenstreek’ aan de Bovenstraatweg in Oldebroek wordt woensdag 25 juli van 10.00 tot 15.30 uur een grote speeldag voor kinderen van zes tot twaalf jaar gehouden. De kosten zijn vijf euro (inclusief een waterijsje en ranja) voor de kinderen en twee euro voor de begeleider (ouderen met een museumkaart gratis).

Lees verder >>

Alle komende evenementen


Nieuw programma "Smaak" (Hans)
geen uitzending uit de Andreaskerk (Lambertus Hoogers)
spec voor alle HATTEMERS (E. van Riessen)
Verkiezingavond (R. Hofman)
Tentoonstelling Stadhuis Hattem (Beeldhouwersgilde Hattem e.o.)
Piet Hein (Marielle Karssing)
Concert Jubilate Deo in de Grote of Andreas kerk (leonie jonker)
DIABETES CAFÉ (Janny Boeve tel. 0652103426)
Gezocht: 8.000 inwoners. (Bé Oosterveen)
De Marke (Dini de Rijcke)
...